Manners4Minors 1 - Wonderful

Πατήστε στον τίτλο του κάθε κεφαλαίου για να σας ανοίξει την περιγραφή του κεφαλαίου αυτού.

Τα παιδιά πρέπει να καταλάβουν ότι δεν είναι τα πιο σημαντικά άτομα καθ’ όλη τη διάρκεια της ώρας και όταν χρειάζονται κάτι πρέπει να μάθουν να περιμένουν. Πρέπει να μάθουν πως ο κόσμος δεν περιστρέφεται γύρω από αυτά και πως, όσο σημαντικοί είναι αυτοί άλλο τόσο σημαντικοί είναι και οι υπόλοιποι. Πρέπει να μάθουν, να είναι δίκαια και να κατανοήσουν την έννοια της προτεραιότητας. Δεν είναι πάντα το δικό μας πρόβλημα το πιο σημαντικό, μπορεί ο άλλος να έχει πιο σημαντικό πρόβλημα προς επίλυση. Θα μάθουν να μοιράζονται είτε το δάσκαλο τους, είτε τους γονείς τους, είτε τους φίλους τους, είτε κάποιο άλλο σημαντικό άτομο στη ζωή τους, ανάλογα με τις περιστάσεις.

Το μάθημα αυτό διδάσκει στα παιδιά τη σημαντικότητα του να λένε την αλήθεια. Τα παιδιά λένε ψέματα διότι φοβούνται τις πιθανές συνέπειες και δεν θέλουν να βρεθούν σε μπελάδες. Για να το αποφύγουν αυτό δεν μιλάνε όταν τους ρωτάνε για κάτι που έχει γίνει. Δεν μπορούν όμως να αντιληφθούν ότι αυτό μπορεί να έχει περισσότερους μπελάδες. Τα παιδιά χρειάζονται ενθάρρυνση για να πουν την αλήθεια και να αισθανθούν εμπιστοσύνη προς το άτομο που θα πουν την αλήθεια, ανεξάρτητα από τις συνέπειες. Πρέπει να τα διαβεβαιώσουμε ότι το να πουν την αλήθεια είναι το πιο σωστό πράγμα που πρέπει να κάνουν, έστω και αν το άτομο που θα του πουν την αλήθεια θυμώσει εκείνη τη στιγμή.

Η υπομονή είναι αρετή. Σκοπός του μαθήματος λοιπόν, είναι να βοηθήσει τα παιδιά να καταλάβουν ότι πρέπει να περιμένουν με υπομονή τη σειρά τους. Θα δείξει στα παιδιά πως πρέπει να έχουν υπομονή και να μην ενοχλούνται ή να θυμώνουν ενώ περιμένουν για κάτι. Είναι μια κοινωνική ικανότητα που όλοι χρειαζόμαστε στη ζωή μας και όλοι πρέπει να έχουμε. Η ικανότητα ή όχι ενός ανθρώπου να κάνει υπομονή διαμορφώνει σε μεγάλο βαθμό ολόκληρη τη ζωή του –και είναι σίγουρα μια αρετή που μπορούμε να αναπτύξουμε στο παιδί. Μαθαίνοντάς τη, βρίσκει τον τρόπο να περιμένει κι έτσι να εκτιμά περισσότερο την ικανοποίηση όταν αυτή έρχεται. Επιπλέον, αναπτύσσεται η ικανότητά του να σκέφτεται και να βρίσκει λύσεις, να χαλιναγωγεί τις παρορμήσεις του και να ελέγχει τα ξεσπάσματά του, χαρακτηριστικά που οδηγούν στη συναισθηματική του ωρίμανση.

Στόχος αυτού του μαθήματος είναι τα παιδιά να μπορούν να νοιάζονται για τα συναισθήματα των άλλων. Τα παιδιά πρέπει να καταλάβουν ότι μια κακή ενέργεια τους για την ιδιοκτησία κάποιου, θα κάνει τους άλλους να αισθανθούν άσχημα. Ενέργειες όπου δεν δείχνουν το σωστό σεβασμό προς την ιδιοκτησία των άλλων και αντικειμένων που αγαπούν, αυτό θα τους κάνει να αισθανθούν άσχημα, λυπημένα και αρνητικά προς το άτομο που δεν δείχνει σεβασμό στην ιδιοκτησία τους. Ξεκίνησε ζητώντας του να σέβεται τα παιχνίδια του, να τα προσέχει μη χαλάσουν/σπάσουν και να τα βάζει στη θέση τους όταν τελειώνει. Αν μάθει να σέβεται τα παιχνίδια του, θα σεβαστεί και τα πράγματα των γύρω του.

Τα παιδιά θα μάθουν τι είναι η υπευθυνότητα και γιατί πρέπει να είμαστε υπεύθυνοι στην καθημερινή ζωή. Η υπευθυνότητα είναι μια μεγάλη λέξη. Η υπευθυνότητα είναι κάτι που γνωρίζουμε ότι είναι σωστό να κάνουμε. Βασικός μας στόχος, είναι να βοηθήσουμε το παιδί να γίνει όλο και περισσότερο ανεξάρτητο από εμάς. Αυτό σημαίνει να του δείχνουμε πως υποστηρίζουμε κάθε βήμα του, για να κάνει πράγματα μόνο του, και να του δείχνουμε  ότι μπορεί να τα καταφέρει, όποιος και αν είναι ο στόχος του. Πρέπει να περάσουμε το μήνυμα στο παιδί ότι αυτά που μπορεί να κάνει (να ντυθεί, να πλένεται κ.τ.λ.), το περιμένουμε να το κάνει κι έχει υποχρέωση να το κάνει. Καθημερινά αφήστε το να τρώει μόνο του, να ντυθεί μόνο του κι ότι μπορεί να κάνει, χωρίς να πέσετε στην παγίδα να το κάνετε εσείς για εξοικονόμηση χρόνου ή να έχετε ένα πιο «τέλειο» αποτέλεσμα. Αυτά όλα θα δώσουν στο παιδί να καταλάβει πως, άν είμαστε υπεύθυνοι, οι άλλοι θα μας εμπιστεύονται.

Κατανόηση της λύπης και ότι όλοι περνούν κατά καιρούς από καταστάσεις λύπης. Λύπη μπορεί να αισθανόμαστε για διάφορους λόγους. Τα παιδιά θα κατανοήσουν ότι η λύπη δεν κρατάει για πάντα και σύντομα θα αισθανθούμε καλύτερα. Η απώλεια επίσης προκαλεί θλίψη αλλά είναι κάτι που όλοι θα αντιμετωπίσουμε. Η εμπειρία της απώλειας είναι αναπόσπαστο μέρος της ζωής μας. Όταν αναφερόμαστε στην απώλεια, δεν εννοούμε μόνο το θάνατο αγαπημένων μας προσώπων, αλλά την εγκατάλειψη, την απώλεια της υγείας μας, ακόμη και της εργασίας μας ή της μόνιμης κατοικίας μας. Οποιαδήποτε  αλλαγή κάνουμε στη ζωή μας προϋποθέτει μικρές ή μεγάλες απώλειες και αντιστοίχως αυτές οι μικρές ή μεγάλες απώλειες συνοδεύονται  από μικρή ή μεγάλη θλίψη. Ένα παιδί που πενθεί χρειάζεται να αισθάνεται ότι ο κόσμος που το περιβάλλει είναι ασφαλής και ότι η ζωή  εξακολουθεί να είναι όμορφη, ακόμα και όταν η καρδιά μας “ραγίζει” εξαιτίας της απώλειας. Μπορούμε να του εξηγήσουμε ότι είναι πολύ φυσιολογικό να αισθάνεται πόνο και θλίψη εξαιτίας αυτής της απώλειας και να το διαβεβαιώσουμε ότι το ίδιο είναι ασφαλές, ότι το αγαπάμε και ότι πάντα θα το φροντίζουμε. Είναι επίσης σημαντικό να το ενθαρρύνουμε να εκφράσει τη λύπη του και όποιο άλλο συναίσθημα ή αναμνήσεις θέλει να μοιραστεί μαζί μας. Το παιδί έχει την ανάγκη να εκφράσει τους φόβους του και τις αμφιβολίες του για το γεγονός.

Αυτό το μάθημα έχει να κάνει τα 4 μεγάλα ΟΧΙ! Αν και είναι όλα πολύ διαφορετικά θέματα, έχουν ένα κοινό: έχουν όλα να κάνουν με πολύ άσχημη ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ. Κάποιος που ψιθυρίζει πίσω από την πλάτη των άλλων ανθρώπων, κάποιος που λέει ψέματα, κάποιος που παίρνει πράγματα που δεν ανήκουν σε αυτόν, κάποιος που ρίχνει σκουπίδια στο πάτωμα. Όπως δεν αρέσει σε μας, κάποιος να ψιθυρίζει πίσω από την πλάτη μας, κάποιος να παίρνει τα πράγματά μας, να μας λένε ψέματα, το ίδιο δε θα πρέπει να κάνουμε ούτε και εμείς. Θα μάθουμε να δεχόμαστε το διαφορετικό και να μην το κοροϊδεύουμε. Θα μάθουμε να λέμε την αλήθεια ακόμα και αν οι συνέπειες δεν είναι αυτές που θα επιθυμούσαμε. Θα μάθουμε να ζητάμε κάτι με ευγενικό τρόπο από τον άλλο και όχι να το αρπάζουμε γιατί έτσι αποφασίσαμε εμείς. Παράλληλα θα μάθουμε να σεβόμαστε το «σπίτι» μας, χωρίς να πετάμε σκουπίδια παντού. Φανταστείτε πόσο άσχημο θέαμα θα ήταν να πετάμε τα σκουπίδια στο σαλόνι, στο κρεβάτι, στην αυλή μας. Το ίδιο αισθάνεται και το περιβάλλον όταν του πετάμε τα σκουπίδια μας.

Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με διάφορα συναισθήματα. Μερικές φορές δεν αντιλαμβάνονται γιατί αισθάνονται έτσι ή γιατί έχουν συμπεριφερθεί με το συγκεκριμένο τρόπο. Τα παιδιά είναι πολύ πιο ειλικρινείς στο να εκφράσουν τα συναισθήματά τους από τους ενήλικες, οι οποίοι τείνουν να κρύβουν τα αληθινά τους αισθήματα. Τα παιδιά βιώνουν χαρά ή ευτυχία, λύπη, θυμό, ζήλια ή απογοήτευση. Τα παιδιά συνήθως κατά το παιχνίδι τους, μόλις νιώσουν κάτι,  το εκδηλώνουν φωνάζοντας. Τα παιδιά συνήθως δεν κρατούν για πολύ το συναίσθημα. Όταν μια κατάσταση περάσει έτσι και το συναίσθημα περνάει. Τα προβλήματα λύνονται αμέσως και σύντομα ξεχνιούνται. Θα μάθουμε να χειριζόμαστε αυτά τα συναισθήματα, το κάθε ένα ανάλογα με την περίσταση που το βιώνουμε.

Τα παιδιά συχνά βλέπουν τους ενήλικες να ανταλλάσσουν χρήματα, να πληρώνουν το λογαριασμό στο σούπερ μάρκετ ή στα καταστήματα, κλπ. Η εκπαίδευση των παιδιών σε αυτό τον τομέα είναι σημαντική. Δίνοντας στα παιδιά ένα καλό υπόβαθρο σχετικά με βασικά στοιχεία, όπως ο προϋπολογισμός, τα έξοδα και η εξοικονόμηση, τα βοηθάμε να είναι έτοιμα για τις οικονομικές προκλήσεις που θα αντιμετωπίσουν ως ενήλικες. Αυτό το μάθημα βοηθά τον προσανατολισμό των παιδιών στην αξία των χρημάτων. Θα τους διδάξουμε να σέβονται τα χρήματα,  να αντιλαμβάνονται την αξία της εξοικονόμησης χρημάτων όπως της σωστής αποθήκευσης των χρημάτων.

Μερικά παιδιά τείνουν να είναι αχάριστα για το φαγητό που έχει ετοιμαστεί για αυτά. Πρέπει να τα βοηθήσουμε να καταλάβουν ότι φτιάχνοντας φαγητό χρειάζεται χρόνος, προσπάθεια και μια πράξη καλοσύνης από αυτόν που το έφτιαξε. Έστω και αν κάτι, απλά το θέρμανε κάποιος και το έβαλε στο πιάτο μας είναι μια πράξη καλοσύνης. Τα παιδιά πρέπει να αντιληφθούν ότι πρέπει να δείχνουν εκτίμηση στο άτομο που έφτιαξε για αυτά φαγητό. Θα διδάξουμε στα παιδιά ότι όταν σηκωθούν από το τραπέζι, πρέπει να πουν ευχαριστώ για το γεύμα τους και να βοηθήσουν στο καθάρισμα του τραπεζιού αναλόγως της ηλικίας τους. Τα παιδιά θα μάθουν να χρησιμοποιούν με τον ορθό τρόπο τα μαχαιροπίρουνα, να φτιάχνουν το τραπέζι και να έχουν τους κατάλληλους τρόπους στο τραπέζι.

Πολλοί από εμάς, όταν γευματίζουμε σε ένα πολύ καλό εστιατόριο ή σε κάποια σημαντική εκδήλωση, δεν γνωρίζουμε τους κανόνες καλής συμπεριφοράς που πρέπει να ακολουθήσουμε κατά τη διάρκεια ενός γεύματος για να μην ενοχλούμε τους άλλους. Όπως υπάρχουν κανόνες για την ώρα του φαγητού στο σπίτι, τα παιδιά πρέπει να γνωρίζουν πώς να συμπεριφέρονται όταν βρίσκονται σ’ ένα εστιατόριο. Δεν είναι λίγες φορές που τα παιδιά είναι ανήσυχα σε δημόσιους χώρους και συχνά αυτό μπορεί να γίνει ενοχλητικό για τα γύρω άτομα. Υπάρχει η ανάγκη λοιπόν να εξηγήσουμε στα παιδιά πως πρέπει να συμπεριφέρονται σε ένα εστιατόριο.

Αυτό το μάθημα έχει να κάνει με τις επιρροές και τους διαφορετικούς τύπους συμπεριφοράς που τα παιδιά μας θα αντιμετωπίσουν στην ζωή τους. Κάθε γονιός γνωρίζει ότι είναι σημαντικό για τα παιδιά του να έχουν φίλους. Να μπορούν να παίζουν, να έχουν κοινά ενδιαφέροντα, να μοιράζονται κάποια μυστικά μεταξύ τους. Τι γίνεται όμως όταν οι φίλοι ασκούν αρνητική επιρροή στο παιδί σας; Όταν το αναγκάζουν να συμπεριφέρεται με τρόπο πέρα από τον χαρακτήρα του; Για τα παιδιά έχουν μεγάλη σημασία οι φίλοι και σε αυτές τις ηλικίες δεν μπορούν να αναγνωρίσουν τι είναι καλή φιλία για αυτά. Τα παιδιά, μερικές φορές, δεν διαλέγουν φίλους που οι γονείς τους, τους εγκρίνουν. Τα παιδιά θα πρέπει να είναι έτοιμα  να ανταπεξέλθουν σε αυτές τις διαφορετικές επιρροές. Το Manners4Minors θα εφοδιάσει τα παιδιά με τις απαραίτητες δεξιότητες ώστε να μπορούν να αποφεύγουν τις κακές  επιρροές.

Πολλές φορές ως γονείς ερχόμαστε αντιμέτωποι με την έντονη ανταγωνιστική διάθεση που χαρακτηρίζει τα παιδιά μας.Το Manners4Minors θα  καθοδηγήσει το παιδί, έτσι ώστε να βρει τον δρόμο έξω από τον λαβύρινθο του πανικού, τον οποίο βιώνει όταν χάνει.  Ταυτόχρονα θα χτίσει την ικανότητά του για ενσυναίσθηση, με σκοπό να κατανοήσει πώς αισθάνεται ο άλλος όταν χάνει ή κερδίζει. Μέσα από το μάθημα τα παιδιά θα κατανοήσουν βιωματικά τις έννοιες “κερδίζω” και “χάνω”. Για παράδειγμα, σ’ ένα παιχνίδι κρυφτού, αρκετές φορές το παιδί που κλείνει τα μάτια, τ’ ανοίγει λίγο, ενώ τα άλλα παιδιά προσπαθούν να κρυφτούν, αφού το πιο σημαντικό για αυτά είναι να κερδίσουν ή να δείξουν στους άλλους, ότι είναι καλοί στο παιχνίδι. Ta παιδιά, αρκετές φορές έχουν εγωιστική συμπεριφορά και ο μόνος τους στόχος είναι να κερδίσουν. Δεν μπορούν να αντιληφθούν τα οφέλη που έχει πίσω του ένα παιχνίδι. Το Manners4Minors θα βοηθήσει τα παιδιά να είναι ειλικρινείς, να λένε την αλήθεια, να αντιλαμβάνονται τι είναι δίκαιο και να ξεχωρίζουν το σωστό από το λάθος. Πρέπει τα παιδιά να αντιληφθούν ότι δεν πειράζει να έρθουν δεύτερα ή να μην κερδίσουν. Μερικές φορές τα παιδιά εάν δεν κερδίσουν αισθάνονται ότι έχουν μειωθεί στα μάτια του συμπαίκτη τους ή των γονιών τους. Θα βοηθήσουμε τα παιδιά να αντιληφθούν ότι, με το να χάσουν είναι ακόμη έξυπνα, υπέροχα, αγαπητά αλλά και αρεστά στους φίλους και συμπαίκτες τους.

Τα παιδιά απασχολεί περισσότερο η αδικία παρά η δικαιοσύνη. Γι΄ αυτά, πολλά πράγματα είναι άδικα. Δεν είναι δίκαιο να κοιμούνται στις οκτώ, δεν είναι δίκαιο να σταματήσουν το παιχνίδι, δεν είναι δίκαιο να μην μπορούν να αγοράσουν το παιχνίδι που θέλουν, δεν είναι δίκαιο να τους λένε οι άλλοι τι να κάνουν.Υπάρχει μια τάση από τα παιδιά, από πολύ μικρή ηλικία, ότι έχουν το δικαίωμα να αντιμετωπίζονται ως ίσοι σε ΟΛΕΣ τις καταστάσεις και τις περιστάσεις, τις οποίες βιώνουν. Για το λόγο αυτό πολλές φορές παραπονιούνται όταν βλέπουν πως η ισότητά τους θεωρείται άνιση και παραγκωνίζεται. Τα παιδιά θα μάθουν να διαχειρίζονται την αδικία που νιώθουν μερικές φορές και ότι υπάρχουν συγκεκριμένες περιπτώσεις που  τα πράγματα φαίνονται άδικα, αλλά δεν είναι.

Το να ακούω με προσοχή είναι μια ικανότητα η οποία ξεκινά με την γέννηση ενός ατόμου  και τελειώνει στην ενηλικίωση του . Είναι μια ικανότητα η οποία διδάσκεται, μαθαίνεται και αποκτάται κατά τη διάρκεια των χρόνων. Υπάρχει η ανάγκη τα παιδιά να διδαχθούν αυτή την ικανότητα από πολύ νεαρή ηλικία, αφού είναι κάτι το οποίο θα τους ακολουθεί σε όλη τους τη ζωή. Είναι πολύ σημαντικό τα παιδιά να ακούνε και να εκτελούν όταν ζητάμε κάτι, όταν τους δίνεται μια οδηγία να ακολουθήσουν και όταν τους απαριθμούνται κάποιοι κανόνες, τους οποίους πρέπει να ακολουθήσουν. Αν αποκτηθεί αυτή η ικανότητα, τότε αμέσως μπορεί να αποφευχθεί αργότερα το αίσθημα της απογοήτευσης όταν δεν καταφέρουν να πετύχουν κάτι αλλά και η κριτική που μπορεί να τους ασκηθεί.

Ο σκοπός είναι, τα παιδιά να ανακαλύψουν τα μοναδικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς τους. Είναι πολύ σημαντικό για ένα άνθρωπο καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του, να γνωρίζει ποιος είναι και να έχει εμπιστοσύνη στον εαυτό του και στις δυνατότητές του. Επομένως τα παιδιά πρέπει να γνωρίσουν τον εαυτό τους, να τον αγαπήσουν και να αποκτήσουν εμπιστοσύνη στο άτομο τους. Αυτό θα τους δώσει τη δυνατότητα να έχουν εσωτερική ενδυνάμωση ψυχής έτσι έστω να μην απογοητευτούν, ακόμη και αν δεν τα καταφέρνουν σε ότι προσπαθούν ή σε ότι έχουν βάλει σκοπό.

Η καλή συμπεριφορά είναι ένας τρόπος αντιμετώπισης των άλλων με σεβασμό, καθώς επίσης κι ένας τρόπος συμπεριφοράς με αυτοέλεγχο, πειθαρχία και ανιδιοτέλεια. Αυτό το μάθημα θα βοηθήσει τα παιδιά μας να γίνουν ευγενικά. Ακόμη και αν είναι μικροί σε ηλικία μπορούν να μάθουν να είναι ευγενικοί με τους άλλους. Εάν είμαστε ευγενικοί με τους άλλους θα είναι και αυτοί ευγενικοί μαζί μας. Τα παιδιά δεν μαθαίνουν καλούς τρόπους στην τύχη, πρέπει συνεχώς να δοκιμάζονται και να εξασκούνται σε αυτούς. Είναι πολύ σημαντικό να χαιρετάμε κάποιον κατάλληλα, να κάνουμε ευγενικές κινήσεις, να έχουμε καλή στάση σώματος και να μην φέρνουμε σε δύσκολη θέση τους άλλους. Είναι σημαντικό να μάθουν να λένε τις μαγικές λεξούλες ευχαριστώ και παρακαλώ και να εκφωνούν τους μεγαλύτερους τους Κύριε- Κυρία μιλώντας τους στον πληθυντικό.